نسل جدید بلوتوث Bluetooth LE

بلوتوث کم انرژی (LE). Bluetooth LE Audio بیشتر از نسخه کلاسیک بلوتوث بر روی بهره وری انرژی تمرکز می کند. همچنین به دنبال ارائه کیفیت صدای بهتر نسبت به بلوتوث استاندارد است و ویژگی های جدیدی را معرفی می کند.
نسل جدید بلوتوث  Bluetooth LE

گروه ویژه بلوتوث (SIG)، گروه صنعتی که استاندارد بی‌سیم بلوتوث را تولید می‌کند، تکمیل آخرین مشخصات خود را اعلام کرد: بلوتوث کم انرژی (LE). Bluetooth LE Audio بیشتر از نسخه کلاسیک بلوتوث بر روی بهره وری انرژی تمرکز می کند. همچنین به دنبال ارائه کیفیت صدای بهتر نسبت به بلوتوث استاندارد است و ویژگی های جدیدی را معرفی می کند.

 

تاریخ عرضه بلوتوث LE Audio

 

هنوز هیچ محصول صوتی بلوتوث LE موجود نیست، و تعیین تاریخ عرضه سخت است زیرا برنامه کاری فروشندگان جداگانه است. با این حال، بلوتوث SIG در اطلاعیه خود گفت که انتظار می‌رود اولین پیشنهادات به مصرف‌کننده ها به زودی به بازار بیاید و بلوتوث SIG پیش‌بینی می‌کند که با نزدیک شدن به فصل تعطیلات و پایان سال میلادی ، در دسترس بودن محصولات صوتی LE افزایش یابد.

 

بلوتوث SIG مجموعه کاملی از مشخصات بلوتوث LE Audio را اعلام کرد. این خبر عالی است زیرا زمانی که برای اولین بار بلوتوث LE Audio را در ژانویه 2020 معرفی کرد، تاریخ انتشار مشخصات مورد انتظار نیمه اول سال 2020 بود. و کار بر روی این مشخصات حداقل از سال 2015 ادامه دارد. طبق بیانیه مارک پاول، مدیرعامل بلوتوث SIG، بلوتوث  LE Audioبزرگترین پروژه توسعه مشخصات در تاریخ بلوتوث SIG خواهد بود.

 

چرا بلوتوث LE Audio؟

 

دستگاه‌های بلوتوث امروزی از نوعی بلوتوث استاندارد استفاده می‌کنند، مانند بلوتوث 5.2، که با نام بلوتوث کلاسیک نیز شناخته می‌شود، بلوتوث LE، بهره‌وری انرژی را در اولویت قرار می‌دهد. با این حال، بلوتوث کلاسیک برای دستگاه‌های صوتی، مانند انواع هدفون بلوتوثی یا اسپیکر بلوتوثی، بیش از بلوتوث LE جذاب‌تر بوده است. این به این دلیل است که بلوتوث استاندارد می‌تواند با استفاده مکرر رادیویی مداوم به توان عملیاتی بالاتری برسد، همانطور که توسط Nordic Semiconductor، یکی از اعضای بلوتوث SIG که محصولاتش شامل بلوتوث LE Audio SDK توضیح داده شده است. بلوتوث LE برعکس، از رادیو خود برای کمترین زمان ممکن برای صرفه جویی در مصرف برق استفاده می کند.

 

Bluetooth LE Audio نحوه انتقال صدا از طریق بلوتوث LE را با استفاده از یک کدک تبدیل مبتنی بر بلوک جدید به نام کدک ارتباطی کم پیچیدگی (LC3) استاندارد می کند. این کدک کیفیت صوتی بهبود یافته ای را در مقایسه با کدک فرعی بلوتوث کلاسیک (SBC) ارائه می دهد و در عین حال تمرکز بر بهره وری انرژی بلوتوث LE را ادامه می دهد.

 

به عنوان مثال، بلوتوث SIG بیان کرده است که در حالی که کدک SBC بلوتوث کلاسیک معمولاً یک جریان صوتی 1.5 مگابیت بر ثانیه را به یک جریان 345 کیلوبیت بر ثانیه (0.345 مگابیت در ثانیه) رمزگذاری می کند، بلوتوث LE Audio می تواند همان جریان را با سرعت 160 کیلوبیت بر ثانیه (0.160 مگابیت در ثانیه) فشرده کند و ادعا می کند LE Audio نسبت به بلوتوث کلاسیک صدای بهتری دارد.

 

همانطور که توسط انتشارات صوتی SoundGuys توضیح داده شده است، کدک SBC بین 345-240 کیلوبیت بر ثانیه است. نمودار میله‌ای زیر اختلال درک شده را مقایسه می‌کند - از بسیار آزاردهنده (1.0) تا نامحسوس (5.0)، همانطور که برای کدک‌های SBC و LC3 جدید تعریف شده است.

 

می‌توانید از طریق نمودار میله‌ای زیر به ادعاهای Bluetooth SIG نگاه کنید، که ادعا می‌کند tooth LE Audio کیفیت صدایی را ارائه می‌کند که بهتر از بلوتوث کلاسیک در همان نرخ داده یا حتی کمتر دیده می‌شود.

وقتی بلوتوث SIG برای اولین بار بلوتوث LE Audio را معرفی کرد، گفت که انتظار دارد محصولات LE Audio رونمایی شوند که از بلوتوث کلاسیک نیز پشتیبانی کنند تا از سازگاری با دستگاه‌هایی که فاقد LE Audio هستند اطمینان حاصل کند.

LE Audio چرا مهم است؟

 

تکمیل مشخصات بلوتوث LE Audio به این معنی است که محصولات جدیدی که از ویژگی‌های آن پشتیبانی می‌کنند می‌توانند به دست مشتریان برسند.

 

در حال حاضر، فروشندگان باید هزینه مجوز بپردازند یا از فناوری اختصاصی برای ارائه صدای بلوتوث با نرخ نمونه برداری بیشتر از 48 کیلوهرتز و عمق بیت بیشتر از 16 بیت استفاده کنند. گاهی اوقات این کدک های اختصاصی، مانند aptX کوالکام، می توانند ویژگی های دیگری مانند تأخیر کمتر را اضافه کنند، اما هزینه استفاده از آنها اغلب به خریداران منتقل می شود.

 

با بلوتوث LE Audio، دستگاه ها می توانند تا 48 کیلوهرتز، صدای 32 بیتی با نرخ بیت 16 تا 425 کیلوبیت بر ثانیه را پشتیبانی کنند و ممکن است عمر باتری بهتری داشته باشند، به خصوص در میان محصولات ارزان قیمت، که شارژ آنها مدت زمان کوتاه تری دوام می آورند.

 

مشخصات جدید همچنین دارای حداقل ادعای تأخیر کوتاه‌تری است (20 تا 30 میلی‌ثانیه، سخنگوی بلوتوث SIG به Ars Technica گفت) نسبت به صدای بلوتوث کلاسیک (معمولاً 100 تا 200 میلی‌ثانیه، طبق بلوتوث SIG). این بهبود زمان تاخیر به ویژه برای رقابت گیمرها که هر میلی ثانیه برای آنها حیاتی است جالب است.

 

همه این ویژگی‌ها بدون هزینه‌های مجوز ارائه می‌شوند، بنابراین برخی از صرفه‌جویی‌ها می‌تواند (و شاید ، باید) در برخی موارد به مصرف‌کنندگان منتقل شود، اگرچه اجزای بلوتوث تنها یک عامل کوچک در قیمت کلی محصول هستند.

 

در دنیایی که گجت‌ها به طور فزاینده‌ای پورت‌ها را به نفع فناوری‌های بی‌سیم حذف می‌کنند، بلوتوث باید راه‌هایی برای ارائه صدای بهتر بدون سیم و بدون دانگل پیدا کند. بلوتوث هنوز در سطح وضوح بالا نیست، اما ما در دنیایی زندگی می کنیم که تلفن های بدون پورت فراگیر هستند. استانداردهای باز مانند بلوتوث باید به بهبود کیفیت صدا ادامه دهد، نه به این دلیل که بتوانید بدون دردسر در رفت و آمد صبحگاهی خود به موسیقی گوش دهید، بلکه به دلیل اینکه فناوری در حال پیشرفت است.

 

البته، هیچ فناوری بدون پشتیبانی مفید نیست، اما بلوتوث به یک فناوری فراگیر در میان هدفون ها و گوشی های هوشمند واقعا بی سیم تبدیل شده است. علاقه مندی به بلوتوث LE Audio از اندروید و ظاهراً علاقه از طرف اپل هم برای افزایش خرید هدست اپل وجود داشته است.

 

در نهایت، بلوتوث LE Audio چندین ویژگی جدید را با ارزش های منحصر به فرد معرفی می کند.

Audio می‌تواند چندین جریان صوتی را به و از یک دستگاه منبع صوتی، مانند گوشی هوشمند شما، و چندین دستگاه همزمان صوتی، مانند هدفون، ارسال کند. این بدان معناست که برای مثال، هدفون‌های بی‌سیم واقعی، هر کدام می‌توانند به گوشی شما متصل شوند، به جای اینکه یک هدفون وصل شود و سپس اطلاعات را به دیگری منتقل کند، زیرا بلوتوث اکنون کار می‌کند.

 

این توانایی از معرفی کانال های LE Isochronous به بلوتوث 5.2 ناشی می شود که بر اساس آن بلوتوث LE Audio ساخته شده است.

 

 

اپل در حال حاضر این ویژگی را در ایرپاد پرو 2 خود دارد. معرفی بلوتوث LE Audio این پتانسیل را دارد که این ویژگی را به دستگاه‌های صوتی بی‌سیم به برندهای بیشتری برساند که حتی ممکن است محصولات پشتیبانی‌کننده ارزان‌تر از AirPods را تولید کنند.

صدای بهتر از راه دور؟

 

یکی از مزیت های کلیدی مورد انتظار از بلوتوث LE Audio این است که وقتی از دستگاه منبع صوتی دورتر هستید، صداها چگونه به نظر می رسد. مشخصات جدید قرار است در مقابله با از دست دادن بسته ها بهتر باشد، بنابراین صدا در این شرایط بهتر به نظر می رسد.

 

در پست وبلاگ Nordic توضیح داده شده است: "پیش از این، پروتکل بلوتوث LE همیشه تضمین می کرد که همه بسته های ارسال شده با موفقیت از طریق تایید در سراسر پیوند عبور می کنند. اگر بسته ای تایید نشد، یا دوباره ارسال می شود تا موفقیت آمیز باشد یا اتصال قطع شود."

 

کانال‌های هم‌زمان [Bluetooth LE Audio] حذف بسته‌هایی را که دیگر مرتبط نیستند، امکان‌پذیر می‌کنند—که اغلب در جریان صوتی که بسته «تأخیر» برای گیرنده استفاده نمی‌کند. این امر با محدود کردن زمان ارسال مجدد احتمالی برای گیرنده انجام می‌شود ، برای تضمین اینکه هنوز برای گیرنده مفید است.

 

طبق وبلاگ، قرار است کدک LC3 بلوتوث LE Audio از قدرت پردازش چیپ‌ست‌های امروزی برای فشرده‌سازی مؤثرتر جریان صوتی در کنار پنهان‌سازی از دست دادن بسته‌ها (در صورت لزوم) بهتر استفاده کند تا از پرش جلوگیری شود.

 

علاوه بر این، SoundGuys انتظار دارد که LC3 مشابه aptX Adaptive کوالکام و کدک‌های LDAC سونی با کاهش کیفیت زمانی که اتصال ضعیف وجود دارد، مانند زمانی که از دستگاه منبع صوتی دور هستید یا در منطقه‌ای با دستگاه‌های بی‌سیم زیاد، کار کند.

سایر ویژگی های بلوتوث LE Audio

 

چند ویژگی کلیدی دیگر وجود دارد که محصولات بلوتوث 5.2 از آنها برخوردار نیستند مگر اینکه بلوتوث LE Audio را پیاده سازی کنند. آنها به بلوتوث پتانسیل بیشتری در فضاهای تجاری و دسترسی می دهند.

پخش صوتی (معروف به Auracast)

 

به گفته بلوتوث SIG، که این ویژگی را Auracast می نامد، Bluetooth LE Audio این قابلیت را برای یک دستگاه منبع صوتی برای ارسال جریان های متعدد به تعداد "نامحدود" از دستگاه های متصل صوتی اضافه می کند.

کاربردهای Auracast، همانطور که توسط بلوتوث SIG مشاهده می‌شود، شامل وصل کردن ورزشکاران برای اتصال به تلویزیون با هدفون، اجازه به اشتراک‌گذاری صدای بلوتوث با دوست نزدیک، پخش صدا در سالن تئاتر با هدفون‌های بی‌سیم بینندگان، و اجازه دادن به افراد برای ایجاد ارتباط است.

اتصال به سمعک

 

بلوتوث LE Audio همچنین در نهایت پشتیبانی از سمعک و ایمپلنت را اضافه می کند.

 

بلوتوث SIG انتظار دارد که این به اکثر تلفن‌ها و تلویزیون‌های جدید کمک کند تا در چند سال آینده برای افرادی که کم شنوایی دارند در دسترس باشند.

سخن آخر

 

همانطور که گفتیم، انتظار می‌رود که استفاده از Bluetooth LE Audio در ماه‌ها و سال‌های آینده به ثمر بنشیند، زیرا فناوری بلوتوث در حال حاضر در میان فناوری‌های صوتی حیاتی پذیرفته شده است. ما برای اخبار راه‌اندازی محصول و نحوه عملکرد آن پیشنهادها منتظر میمانیم.

 

اگر Bluetooth LE Audio بتواند به وعده‌های خود عمل کند، راه‌های جدیدی برای لذت بردن از صدای بی‌سیم و همچنین پتانسیل تولید محصولات صوتی بی‌سیم مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهیم داشت.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد