انواع کابل های USB

اکثر موبایل های هوشمند دارای نوعی اتصال USB هستند. اما این همه کابل تبدیل مختلف برای چیست؟ چرا مهم است که از کدام رابط و مبدل استفاده کنیم؟
نگران نباشید، در این مقاله، شوجی ایران هر آنچه را که باید درمورد کابل‌های USB مختلف بدانید، به شما می گوید.
انواع کابل های  USB

آشنایی با انواع کابل یو اس بی شارژ موبایل

گوشی های امروزی دارای مدل های مختلفی هستند که هر کدام  به شارژ نیاز دارند، این موضوع به علت نوع USB   و کاربرد آن، می‌تواند هنگام انتخاب کابل شارژ مناسب تا حدودی گیج‌کننده‌ شود؛ به‌ویژه که بسیاری از برند ‌های پر طرفدار مانند سامسونگ و اپل عرضه ی شارژر با تلفن های جدید را متوقف کرده اند.

USB مخفف چیست و از کجا می آید؟

 USB مخفف عبارت Universal Serial Bus است. این استاندارد در واقع یکی از رایج‌ترین فناوری‌های الکترونیکی برای اتصال، ارتباط و شارژ لوازم جانبی از طریق پورت و کابل است. با وجود تفاوت کابل های USB با یکدیگر، وظیفه تمام آن‌ها انتقال اطلاعات و جریان برق است. به همین ترتیب نوع کانکتور و سرعت انتقال داده، این کابل‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می دهد.

اگر یک کابل USB را باز کنید، ۴ رنگ کابل سفید، سیاه، قرمز و سبز را می‌بینید. رنگ‌های سفید و سبز وظیفه انتقال داده و سیم‌های قرمز و سیاه وظیفه انتقال برق را به عهده دارند. البته شما نمی‌توانید قبل از خرید کابل را باز کنید تا متوجه کیفیت آن شوید. بنابراین بهتر است به‌ خوبی انواع کابل های  USB را بشناسید تا بتوانید مدلی که مد نظرتان است را بخرید.

 

انواع USB و کاربرد آنها:

 

1- کابل USB A (ورژن اصلی)

کابل USB A

کابل USB نوع A شناخته شده ترین و قدیمی‌ترین رابط استاندارد است، که سوکت آن به شکل مسطح و مستطیلی بوده و فقط از یک طرف وارد پورت اتصال می شود. از این نوع یو اس بی در انتهای همه ی کابل‌های USB خواهید یافت. رایانه ها با پورت های نوع A برای اتصال وسایل جانبی مانند هارد و فلش و ... طراحی شده اند. پورت اتصال USB A در تلویزیون ها، کنسول های بازی، لپ تاپ و کامپیوترها به کار رفته است.

2- کابل USB B (کابل مخصوص چاپگر ها)

کابل تایپ b

یک رابط مربعی که لبه های مورب دارد و بیشتر در بین چاپگرها، اسکنر و دستگاه هایی که به رایانه متصل می شوند، رایج است. این نوع برای گوشی های هوشمند کاربرد ندارد و بعید است که برای دستگاه های الکترونیکی سیار مانند گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و ... به یکی از آنها نیاز داشته باشید.

3- کابل تایپ سی TYPE-C (سریع و پرطرفدار)

این مدل رابط، استاندارد جدیدی در صنعت تکنولوژی است که دست رقبای خود را از پشت بسته است. پرطرفدارترین نوع کابلUSB به همراه اتصال برگشت پذیر است. این به آن معنی است که با وارد کردن کابل به روش اشتباه هیچ خطری برای دستگاه ندارد و آن را می‌توان به صورت وارونه وارد سوکت شارژ موبایل کرد که حتی در آن حالت همچنان کار می کنند. کانکتور تایپ سی توان خروجی بیشتری دارد و سرعت انتقال داده، انتقال تصویر و صدا و خیلی از قابلیت‌های دیگر بالاتری نسبت به انواع USB قبلی دارد. وهمچنین می تواند چندین عملکرد را به طور همزمان انجام دهد. این کانکتور محبوب در لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی مدرن رایج است.

کابل تایپ سی

4- کابل USB Mini (از رده خارج)

کابل مینی usb

این کانکتور مینی که برای مدتی برای دستگاه های تلفن همراه قدیمی، دوربین‌های دیجیتال، پخش کننده موسیقی(MP3 player) و کنسول‌های بازی استاندارد بود اما دیگر اینطور نیست، رایج ترین مکان برای دیدن آنها در حال حاضر دراسپیکرهای مختلف بلوتوثی قابل حمل است و تقریباً می‌توان گفت از دور خارج شده‌اند.

5- کابل میکرو USB (شارژر اندروید)

اولین کابل شارژ گوشی های اندروید، میکرو یو اس بی بود. اگر به یاد داشته باشید قبل از اینکه کابل تایپ سی انقدر مورد استقبال عموم قرار بگیرد اکثر گوشی ها با آن شارژ می شدند. این نوع USB چند سالی است که در دستگاه های تلفن همراه و قابل حمل رو به کاهش بوده است و حتی از مینی USB بی کوچک تر است. مهم است که این نوع کابل را به روش صحیح وارد پورت کنید. اگر به صورت وارونه یا برعکس وارد شوند، دستگاه را شارژ نمی کنند. اگرچه گوشی های اندروید قدیمی، هدست و اسپیکرهای بلوتوثی، دسته بازی ایکس باکس و پی اس 4 از این سوکت جهت اتصال به شارژر استفاده می کنند. با این حال، بیشتر آنها به تایپ سی منتقل شده‌اند.

سیم میکرو اندروید

6- 30pin dock APPLE (سیم شارژر قدیمی آیفون)

سیم شارژ آیفون قدیمی

قبل از اینکه اپل گوشی هایی با پورت اتصال لایتنینگ راهی بازار کند، این مبدل داک 30 پین بود که تلفن های هوشمند اپل را شارژ می کرد. اما از نظر شکل و اندازه به نظر نمی آمد که این کانکتور تا همیشه دوام بیارد. بعد از تلاش های بسیار مبدل لایتنینگ در 12 سپتامبر 2012 به عنوان جایگزینی برای کانکتور داک 30 پین معرفی شد. آیفون 5، آی‌پاد تاچ (نسل پنجم)، آی‌پاد نانو (نسل هفتم)، آی‌پد (نسل چهارم) و آی‌پد مینی (نسل اول) در اکتبر و نوامبر 2012 به عنوان اولین دستگاه‌های دارای سوکت لایتنینگ معرفی شدند.

7- Lightning لایتنینگ (کابل شارژ اصلی ایفون)

کابل لایتنینگ آیفون

کانکتور اختصاصی اپل، برای آیفون، ایرپاد و آیپدهای مخصوص خود، لایتنینگ می باشد. این مبدل استاندارد USB نیست و انحصاراً در محصولات اپل دیده می‌شود و از سال 2012 یک عنصر اصلی در لوازم جانبی اپل بوده است. کابل لایتنینگ ایفون دارای 8 پین است و می‌توان آن را در هر جهت وارد پورت کرد. از آیفون 5 تا آیفون 14 و تمامی آخرین دستگاههای اپل با کابل فست شارژر لایتنینگ سازگار هستند. جالب توجه است که مدل های جدیدتر آیپد پرو و آیفون 15 اکنون از USB تایپ سی استفاده می کنند و به نظر آمده که اپل کم کم این استاندارد جهانی را پذیرفته و محصولاتش در حال پیوستن به جمع دستگاه‌های تایپ سی است.

سیم شارژر چند کاره

کابل شارژر سه کاره

در نظر بگیرید که برای کدام دستگاه ها به کابل نیاز دارید، آیا این کابل فقط از یک نوع  USB است یا شاید دو، سه نوع؟ شاید هم ترکیبی از دستگاه های قدیمی و جدید داشته باشید. لایتنینگ؟ تایپ سی ؟ میکرو USB؟ خوشبختانه شوجی ایران برای شما گزینه ای برای پوشش همه این مبدل در اختیار شما قرار می دهد. ممکن است متوجه شوید که برای صرفه جویی در هزینه و فضای داخل کیف و کاهش تعداد پریزهای دیواری در خانه، بهتر است از کابل 3 در 1 استفاده کنید. شوجی ایران این 3  کانکتور اصلی را در مدل های مختلف پوشش می دهد و ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

سیم شارژ بلند باشد یا کوتاه؟

کابل شارژر بلند

طول کابل به ظاهر ساده، اما دارای اهمیت است. کابل‌های کوتاه‌تر برای حمل‌پذیری عالی هستند، اما اگر شما در کنار یک پریز باشید، ممکن است مانعی برای شما باشد. به همان اندازه، کابلی که بیش از حد بلند است حمل آن کلافه کننده است، ممکن است در هم بپیچد و در سفر به یک خطر تبدیل شود. اکثر کابل‌های شوجی ایران با استاندارد 1 متر عرضه می‌شوند که ما آن را به‌عنوان نقطه قوت خود تلقی می‌کنیم. به اندازه کافی کوتاه برای حمل و نقل و به اندازه کافی بلند برای به پریز برق رسیدن هستند. همچنین ضد گره خوردگی نیز طراحی شده اند.

سیم شارژر ارزان نخرید!

سیم شارژر قوی

وقتی زمان آن رسیده است که یک کابل جدید برای دستگاه های خود بخرید، وسوسه نشوید که ارزان ترین گزینه را خریداری کنید. کابل های ارزان قیمت مشکلاتی مانند شارژ آهسته و عملکرد غیر قابل اعتماد، ایجاد می کنند. آنها همچنین می توانند در طول زمان بشکنند و حتی می توانند خطر آتش سوزی نیز داشته باشند! کابل‌های شوجی ایران با مواد انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بیش از 10000 بارکشیده و خم شوند. و همچنین در انواع طرح ها، رنگ ها و مدل های مختلف تولید شده اند تا متناسب با نیاز کاربران در بازار عرضه شوند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد