تایپ سی چیست؟ سوکت تایپ سی چطور فراگیر شد؟

تعداد زیادی از دستگاههایی که استفاده میکنیم با کابل تایپ سی کار میکنند. یک روز حتی آیفون اپل نیز با کابل شارژر تایپ سی نمایش داده خواهد شد. همین باعث میشود بگوییم که تایپ سی یک چیز خوب است - حتی اگر همه درگاه های تایپ سی عملکرد یکسانی هم نداشته باشند.
تایپ سی چیست؟ سوکت تایپ سی چطور فراگیر شد؟

تمرکز کردن بر روی یک استاندارد یکسان (تایپ سی) برای غلبه بر بقیه استانداردها یک هدف بزرگ ولی دست نیافتنی در قلمرو فناوری های شخصی بوده است. در بهترین حالت، این تمرکز به یک جنگ ختم می‌شود و یک جناح برای چند سال پیروز می‌شود تا زمانی که یک فناوری کاملاً جدید آن را از بین ببرد.

تایپ سی متفاوت است .

شاید حتی به همان اندازه ای که مخفف آن (Universal Serial Bus) نشان می دهد، واقعا جهانی باشد. پورت‌های تایپ سی اکنون در انواع دستگاه‌ها، از هارد درایوهای اکسترنال ساده گرفته تا لپ‌تاپ‌های سطح بالا و جدیدترین گوشی‌های هوشمند، یافت می‌شوند. در حالی که هر پورت تایپ سی یکسان به نظر می رسد، اما همه آنها قابلیت های یکسانی را ارائه نمی دهند. استاندارد تایپ سی ممکن است اکنون در همه جا وجود داشته باشد، اما عملکردهای یکسانی را در همه جا انجام نمی دهد.

تایپ سی چیست؟

یو اس بی تایپ سی یک کانکتور استاندارد صنعتی برای انتقال داده و برق روی یک کابل واحد است. کانکتور USB-C توسط انجمن پیاده‌سازان USB (USB-IF)، گروهی از شرکت‌هایی که استاندارد USB را در طول سال‌ها توسعه داده، تأیید کرده‌اند و پشتیبانی می‌کنند، توسعه داده شده است. USB-IF بیش از 700 شرکت را در عضویت خود دارد، از جمله اپل، دل، اچ پی، اینتل، مایکروسافت و سامسونگ.

این پذیرش گسترده توسط شرکت های بزرگ مهم است، زیرا تایپ سی به راحتی توسط تولید کنندگان رایانه های شخصی پذیرفته شده است. این را با کانکتورهای لایتنینگ و مگ سیف که قبلاً تبلیغ شده (و توسعه یافته) اپل بود، مقایسه کنید، که پذیرش محدودی فراتر از محصولات اپل داشتند و به لطف تایپ سی منسوخ شدند.

تایپ سی به قدری پذیرفته شده است که اتحادیه اروپا، به امید اینکه زندگی دیجیتالی را ساده کند، دستگاه‌ها را ملزم می‌کند که از آن برای شارژ باتری از سال 2024 استفاده کنند. این بدان معناست که آیفون‌های آینده به جای اتصالات لایتنینگ، پورت‌های شارژر تایپ سی خواهند داشت.

آیا تایپ سی همان میکرو یو اس بی یا USB 3.0 است؟

کانکتور تایپ سی در نگاه اول شبیه به کانکتورهای میکرو یو اس بی یا مستطیل شکل USB 3.0 به نظر می رسد، اگرچه شکل آن بیضی تر است و کمی ضخیم تر است تا بهترین ویژگی خود را داشته باشد: قابلیت چرخش.

مانند لایتنینگ و مگ سیف ، کانکتور تایپ سی هیچ جهتی به سمت بالا یا پایین ندارد. کانکتور را از هر طرف میتوانید وصل کنید و هرگز مجبور نیستید آن را برگردانید تا وصل شود. کابل‌ 2سر تایپ سی استاندارد نیز در هر دو انتها کانکتور یکسانی دارند، بنابراین نیازی نیست بفهمید کدام سوکت کجا می‌رود. این موضوع در مورد همه کابل‌های USB که در 20 سال گذشته استفاده کرده‌ایم صادق نبوده است. بیشتر اوقات، در هر انتها کانکتورهای مختلفی داشتیم.

آیا می توانیم از تایپ سی برای اتصال به نمایشگر استفاده کنیم؟

تایپ سی از ارسال سیگنال‌های ویدیویی و برق همزمان پشتبانی میکند به این معنی که با فرض داشتن آداپتور و کابل‌های مناسب، ممکن است بتوانید به یک دستگاه نمایشگر دیجیتالی ، MHL یا HDMI وصل شوید و تصویر بگیرید، یا تقریباً به هر چیز دیگری متصل شوید. مشخصات تایپ سی حتی در انتقال صدا نیز کارآمد است، اکنون تایپ سی جایگزین جک 3.5 میلی متری هدفون در تلفن ها و تبلت های جدید شده است.

شارژر تایپ سی ، کابل شارژ تایپ سی

 لپ تاپ و گوشی های موبایل جدید با سوکت های تایپ سی می آید. در خیلی از موارد ، ممکن است مجبور شوید آنها را جداگانه خریداری کنید. اگر در شوجی ایران جستجو کنید، می‌توانید انواع مختلفی از اینها را برای رایانه‌های شخصی یا گوشی هوشمندتان پیدا کنید.

خبر خوب داریم:

 

خبر خوب این است که اگر چند کابل شارژر تایپ سی اصلی و با کیفیت تهیه کنید، بدون در نظر گرفتن مدل، با هر چیزی که از تایپ سی پشتیبانی می‌کند، کار خواهند کرد.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد